Powróć do: Dla Pacjentów

Prawa Pacjenta

Prawa pacjenta wynikają z obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, w szczególności z ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Zbiór praw pacjenta jest umieszczony w ogólnodostępnym i widocznym miejscu, np. na tablicy informacyjnej w poszczególnych Oddziałach oraz innych komórkach organizacyjnych udzielających świadczeń zdrowotnych.

 

Pacjent ma prawo do:

  1. świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej, a w sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń do korzystania z rzetelnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność dostępu do tych świadczeń,
  2. informacji o swoim stanie zdrowia,
  3. zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych,
  4. zachowania w tajemnicy informacji z nim związanych,
  5. wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń zdrowotnych lub ich odmowy, po uzyskaniu odpowiedniej informacji,
  6. zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza,
  7. intymności i poszanowania godności, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych,
  8. umierania w spokoju i godności,
  9. leczenia bólu,
  10. poszanowania życia rodzinnego i prywatnego, w tym do obecności osoby bliskiej przy udzielaniu świadczenia (na swoje wyraźne życzenie),
  11. dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez osobę bliską lub inną osobę wskazaną przez siebie, polegającą na przebywaniu z nim podczas  leczenia,
  12. dostępu do dotyczącej go dokumentacji medycznej,
  13. kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami
  14. przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie,
  15. opieki duszpasterskiej.

Szczegółowy zakres Praw Pacjenta dostępny jest na stronie Rzecznika Praw Pacjenta TUTAJ
Prawo do zgłaszania sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza TUTAJ
Bezpłatna Infolinia Rzecznika Praw Pacjenta  800 190 590

 

W związku z publikacją przez Rzecznika Praw Pacjenta wraz z Polskim Towarzystwem Medycyny Rodzinnej przewodnika dla pacjentów pn. Nawigator Pacjenta, zachęcamy do zapoznania się z jego treścią. Poradnik jest dostępny na stronie Rzecznika Praw Pacjenta TUTAJ lub do pobrania poniżej.

 

Jeśli uznasz, że Twoje prawa zostały naruszone:

W Wielospecjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Gorzowie Wlkp. Sp. z o.o. są rozpatrywane skargi i wnioski wniesione:

  • w formie pisma dostarczonego osobiście bądź wysłanego pocztą na adres Szpitala
  • za pomocą poczty elektronicznej - adres: sekretariat@szpital.gorzow.pl
  • ustnie, bezpośrednio w siedzibie Szpitala

 

Miejsce i termin przyjęć interesantów:

  • gabinet Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta (czytaj też poniżej) - w dni robocze w godzinach 10.00 -12.00, w gabinecie pielęgniarki oddziałowej na Oddziale Urologii (budynek A, 5 piętro
  • gabinety członków Zarządu Szpitala - w każdy poniedziałek w godz. 14.00-15.00, budynek D, parter
  • w czasie nieobecności Pełnomocnika ds. Pacjenta gabinet Głównego Specjalisty ds. Jakości i Kontroli Wewnętrznej - w dni robocze w godzinach 8.00 -14.30, budynek D, parter, gabinet nr 48
 

Skarga lub wniosek powinny zawierać co najmniej:

  • imię i nazwisko skarżącego/wnioskodawcy
  • adres skarżącego/wnioskodawcy
  • dokładny opis sprawy
  • dane niezbędne do ustalenia tożsamości pacjenta, którego dotyczy skarga/wniosek

Skargi anonimowe, czyli niepodpisane, pozostawia się bez rozpatrzenia.

Jeżeli wnioskodawca składa wniosek lub skargę nie w swoim imieniu, lecz pełnoletniego pacjenta musi dołączyć pisemne upoważnienie do reprezentowania go w danej sprawie.

Korzystanie ze świadczeń medycznych w warunkach szpitalnych wymaga przystosowania do ustalonych reguł organizacyjnych i przepisów prawnych. Udostępniając katalog przysługujących Ci praw, dodatkowo wskazujemy katalog obowiązków, których powinien przestrzegać każdy pacjent.

 

Twoje obowiązki - Przestrzegaj!

  1. Regulaminu Oddziału.
  2. Zasad korzystania z urządzeń i powierzonego sprzętu. Pamiętaj, że służy on wielu pacjentom.
  3. Zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego.
  4. Bezwzględnego zakazu spożywania alkoholu i palenia tytoniu na terenie Szpitala.

Przebywając w Szpitalu nie zakłócaj swoim zachowaniem spokoju innych pacjentów.

 

 Zakres kompetencji Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta

  • upowszechnianie wśród personelu i pacjentów szpitala postanowień zawartych w Karcie Praw Pacjenta
  • współpraca z kierownikami komórek organizacyjnych szpitala w zakresie przestrzegania praw pacjenta
  • odpowiadanie na pytania pacjentów
  • podejmowanie działań interwencyjnych w sytuacjach tego wymagających związanych z realizacją praw pacjenta
  • przyjmowanie podziękowań od pacjentów i ich rodzin
  • wskazywanie trybu skargowego w przypadku naruszenia praw pacjenta
  • przyjmowanie ustnych i telefonicznych skarg i wniosków pacjentów korzystających z usług szpitala, skarg członków rodzin, a także przedstawicieli ustawowych oraz osób sprawujących faktyczną opiekę nad pacjentami

 

Skargi przejmują też: 

bezpłatna infolinia: 800 190 590 ( pn.-pt., 9.00-21.00) 
z tel. komórkowych 22 833 08 85,  22 635 59 96
e-mail: sekretariat@bpp.gov.pl

Dział Skarg, Wniosków i Monitorowania Usług
Skargi można złożyć:

  • pisemnie (tradycyjną pocztą) na adres: ul. Podgórna 9b, 65-057 Zielona Góra
  • mailowo: skargi@nfz-zielonagora.pl
  • przez ePUAP (Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej)
  • osobiście w siedzibie LOW NFZ w Zielonej Górze, ul. Podgórna 9b, w poniedziałki od 8.00 do 17.30, od wtorku do piątku, od 8.00 do 15.30 (po pobraniu numerka w biletomacie)

Informacje w sprawie skarg można uzyskać pod numerem Telefonicznej Informacji Pacjenta: 800 190 590
Dyrektor LOW NFZ w Zielonej Górze w sprawach skarg i wniosków przyjmuje po wcześniejszym telefonicznym umówieniu spotkania: 68 328 77 00
Sprawdź też na stronie www.nfz.-zielonagora.pl TUTAJ

Pliki do pobrania:

Pobierz: Nawigator Pacjenta
Format: pdf, 1.66 MB
DO GÓRY
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.Ok
Twoja przeglądarka blokuje powiadomienia. Kliknij Bezpieczna (Secure) i kliknij Zezwalaj
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!